Tenger alatti régészek végre megtalálták a balsorsú Franklin-expedíció második hajóját is (az elsőre két éve leltek rá). Sir John Franklin a XIX. század közepén indult útra legénységével, hogy megtalálja a legendás északnyugati átjárót. A kanadai szigetvilágon keresztül vezető hajózható vízi út hatalmas jelentőségű lett volna a tengeri kereskedelem számára. Szükségtelenné tette volna ugyanis a dél-amerikai Horn-fok hosszadalmas és veszélyes megkerülését az Atlanti- és a Csendes-óceán között közlekedő hajók számára. Franklin és legénysége azonban mind egy szálig odaveszett, a felfedező pedig a viktoriánus Anglia legnagyobb mártírja lett. Sokan próbáltak nyomára lelni a hajóknak és a legénységnek, de eddig senki sem járt sikerrel. Sőt volt expedíció, amely végül Franklinék sorsára jutott.

171
éve, 1845-ben indult útjára Sir John Franklin, hogy megkeresse az északnyugati átjárót. Nem ő volt az első, hiszen alig néhány évvel Kolumbusz után, 1497-ben John Cabot már megpróbálkozott ezzel, ahogy sokan mások, például Francis Drake is.

128
embert választott ki Franklin személyesen az expedícióra. Két hajóval, a HMS Erebusszal és a Terrorral indultak. A feltételezések szerint a következő évben a két hajó befagyott a jégtáblák közé a Vilmos király sziget mellett. Amikor már éheztek, a túlélők elindultak, hogy a szárazföldön találjanak kiutat, de mind odavesztek.

2000
kilométerre Torontótól találtak rá 2014-ben az Erebusra, amely meglepően jó állapotban vészelte át az elmúlt 170 évet. A roncs 11 méter mély víz alatt feküdt.

23
méter mélyen találtak most rá az Erebus testvérhajójára, a Terrorra. A pontos helyet nem közölte a kanadai kormány és az ottani földrajzi társaság által szervezett expedíció, nehogy ellepjék a környéket a fosztogatók.

50
kilométerre pihent a két hajó egymástól. Pontosabban továbbra is ott fekszenek, hiszen jelenleg nincsenek tervek a kiemelésükre.

7
évvel ezelőtt az eszkimó származású Sammy Kogvik, a kutatóexpedíció egyik tagja motoros szánozás közben látott egy, a jégből kiálló árbócot. Lefényképezte a póznát, de a hazaúton elveszítette a fényképezőgépet, így nem volt bizonyítéka. Csak most beszélt a dologról az expedíció vezetőjének, és mint kiderült, igaza volt: a hajó pontosan a megjelölt helyen volt.

8
expedíciót indított már a kanadai kormány, mióta 2008-ban felújították a Franklin-expedíció utáni keresést. Két éve aztán szonárral megtalálták az Erebust. Két nap alatt hétszer merültek le a roncshoz, fényképeket készítettek, méréseket végeztek rajta, végül felhozták a harangját.

33
évvel a Franklin-expedíció útra indulása előtt a HMS Terror volt az egyik angol hadihajó, amely a Nagy-Britannia és az Egyesült Államok közötti 1812-es háborúban bombázni kezdte a baltimore-i McHenry-erődöt. Mindez azért fontos, mert a bombázás hatására írta meg Francis Scott Key A McHenry-erőd védelme című versét, amely később az amerikai himnusz szövege lett.

3
tengerész sírját már 1850-ben megtalálta az egyik kutatóexpedíció, innen származnak az első nyomok az expedíció sorsát illetően. A következő másfél évszázadban több más lelet is előkerült. Az egyik csontvázon késtől származó sebesülések is voltak, ami kannibalizmusra utal.

1906-ban
találta meg végül az északnyugati átjárót a norvég Amundsen. Sajnos azonban az előző évszázadok áldozatai hiábavalóak voltak, hiszen az átjáró hajózhatatlannak bizonyult. Ez azonban változóban van. A globális felmelegedés miatt olvad a jég, hamarosan valószínűleg hajózhatóvá válik az útvonal. Kanada éppen azért költ dollármilliókat a Franklin-expedíció felkutatására, hogy ezzel is erősítse a nemzeti öntudatot, és biztosítsa leendő tulajdonjogát az átjáróra.

2016. november 5.

Reklámok