A közlekedési rekordot jelentő útvonalak általában azzal tűnnek ki a sorból, hogy a legmesszebbre vezetnek, időben a legtovább tartanak, a legdrágábbak, a legnagyobb kényelmet kínálják, vagy a legnagyobb sebesség érhető el rajtuk. Ez nem is meglepő, hiszen az igazán különleges utazás lényege, hogy amikor megérkezünk, már egy teljesen más, egzotikus világban találjuk magunkat, amely a legtöbbször igen messze van lakhelyünktől. Ez különösen igaz a repülőutakra, hiszen ahhoz, hogy a repülés racionális opció legyen két pont között, elegendően távol kell esniük egymástól – gondolhatnánk. Pedig vannak a világban szinte hihetetlenül rövid menetrend szerinti repülőjáratok is. A legrövidebb nemzetközit éppen egy hónapja indították be.

800
kilométer az a távolság számítások szerint az utazás végpontjai között, ami fölött már megéri repülővel menni vonat helyett. Igaz, hogy a repülőgép sokkal gyorsabb a vasútnál, de a városokon kívül fekvő repülőterekre való ki- és bejutást, valamint a várakozással ott töltött órákat is beleszámítva 800 kilométeres táv alatt észszerűbb lehet a vasút. Persze ha jár vonat úti célunk felé.

20
kilométerre fekszik egymástól a svájci St. Gallen-Altenrhein repülőtér és a németországi Friedrichshafen, méghozzá a Boden-tó két szemközti partján.

571
négyzetkilométer a Rajna által táplált Boden-tó területe, ezzel Közép-Európa harmadik legnagyobb tava a Balaton és a Genfi-tó után. Három ország, Svájc, Ausztria és Németország osztozik partjain.

8
perc a repülőút St. Gallen-Altenrhein és Friedrichshafen között. A célállomás rendszerint szabad szemmel is látszik a felszállás helyétől. A St. Gallen-Altenrhein repülőtér tulajdonában lévő People’s Viennaline légitársaság november 3-án beindított járata – tudósít a CNN – mégis nemzetközinek számít. Jelenleg nincs nála országok közötti rövidebb járat a világon.

4000
utasra számítanak évente, akik csak a két, egymástól néhány kilométerre lévő település között utaznak. A gép egyébként Friedrichshafenből továbbrepül Köln felé. Friedrichshafen az a város, ahol az első zeppelineket építették.

40
euró a jegy ára a nyolcperces utazásért. Mindennap két járat közlekedik egy Embraer márkájú kis sugárhajtású géppel. A cég a turisták és a két part között ingázók mellett a repülés megszállottjaira is számít, akiknek bakancslistájára most minden bizonnyal egy újabb, kötelezően kipipálandó járat került fel.

2,7
kilométer a világ legrövidebb menetrend szerinti repülőjáratának távja. A Skócia északi partjai mentén fekvő Orkney-szigetek két tagját, Westrayt és Papa Westrayt köti össze. Ez tehát a legrövidebb – bár belföldi – járat. Westrayen 600-an, Papa Westrayen mindössze 60-an laknak.

49
éve üzemelteti folyamatosan a mára világhírűvé vált járatot a Loganair légitársaság, amely az Orkney-szigetek mind a hét tagjára repül.

47
másodpercig tart a tiszta repülőút Westray és Papa Westray között, ha szép az idő. A menetrendben azért az esetleges késést is beleszámítva két perccel számolnak.

21
fontba kerül a retúrjegy a két sziget között. A járaton egy Britten Norman Islander típusú, hatüléses légcsavaros gép repül.

1 000 000
utas: október utolsó napján ünnepelték a kerek számot a világ legrövidebb repülőjáratán. A szerencsés utas Anne Rendall, a Royal Bank Scotland utazó banki tisztviselője volt. Rendall már több mint tízezredszer utazott repülővel a szigetek között (hiszen állandóan nyitva tartó bankhoz nincs elég lakó).

2016. december 10.

Reklámok