Villámkérdések és őszinte válaszok lélekről, életről, döntésekről – csak felnőtteknek. Aki válaszol: Növényi Norbert.

– Mi a legtöbb, amit eddig elért az életben?
– A legnagyobb dolgok az életemben a szüleim, a testvéreim és a gyermekeim voltak. Ha a sportot nézzük, természetesen az olimpiai bajnokságot tartom a legnagyobb eredményemnek. Bár a többi sportágban elért eredményemre is büszke vagyok, mégis a birkózás volt az, amely lehetővé tette az összes többi sikert.

– Min szokott bosszankodni?
– Az emberi butaságon. Ha egy nagyszerű, eredményes sportoló az aktív versenyzés befejezése után emberileg teljesen megváltozik, kifordul a személyisége, méghozzá negatív irányban. És sajnos ezt egyre gyakrabban tapasztalom.

– Hogyan szokta kipihenni magát?
– Szeretek olvasni, filmeket nézni, a családommal a természetet járni.

– Mikor volt a legboldogabb?
– A gyermekeim születésekor, és az olimpiai bajnokságom idején, amikor hallgattam a himnuszt.

– Mitől fél a legjobban?
– Alapvetően semmitől, de a gyermekeim születése előtt aggódtam, hogy egészségesek lesznek-e.

– Milyen rég szeretkezett utoljára?
– Hát figyelj, hány óra van most?

– Mi az első emléke?
– Sok emlékem van gyerekkoromból. Csodagyerek voltam, mert már akkor is annyi eszem volt, mint most. Hároméves koromból emlékszem arra, ahogy a nővérem ül Kőbányán a nagymamám ölében, mi pedig az udvaron játszunk. De arra is, amikor az öcsém apám karjában volt, én édesanyám kezét fogtam, és együtt néztük a karácsonyfa fényeit.

– Mi a legféltettebb tulajdona?
– Az érmeim, a díjként kapott vázák, szobrok, kupák.

– Mi a legbűnösebb élvezet az életében?
– Megiszom a finom borokat, a házi pálinkát, szeretem a nőket. De ha párkapcsolatban élek (a jelenlegi már a harmadik, legalább tízéves kapcsolatom), akkor a család az első.

– Kitől szeretne bocsánatot kérni, és miért?
– A gyermekeimtől. Mindig az volt a vágyam, hogy, hasonlóan a szüleimhez, ötven éven keresztül egy kapcsolatom legyen, de végül ez nem így sikerült. És ennek a gyermekeim itták meg a levét.

– Mi volt a legrosszabb munkája?
– Gyermekkoromban, hogy pénzt keressek, elmentem vagont kipakolni, sódert lapátolni. De ezeket nem tekintem rossz, csak nehéz munkáknak.

– Ha megváltoztathatná a múltját, min változtatna?
– Kihasználnám azt a lehetőséget, hogy elmenjek külföldre. A nyolcvanas évek elején volt egy ajánlat. Németországba mehettem volna birkózni, kaptam volna lakást, kocsit, és havonta kétezer márkát. De nem mentem, akkoriban mindig nagyon honvágyam volt már néhány nap múltán is. Szinte lázas lettem külföldön. Most már bánom, hogy ezt elmulasztottam.

– Mikor sírt utoljára, miért?
– Nem szégyellem, gyakran sírok, legutoljára tegnap. Akár egy filmen is tudok sírni.

– Most hol szeretne lenni?
– Az összes gyermekemmel süttetném a hasam Hawaiin, negyven fokban.

– Melyik volt élete legjobb döntése?
– Az, hogy vállaltuk a gyermekeim megszületését. Ennél jobb döntésem nem volt.

– Ha nem sportolna, színészkedne, most mi lenne?
– Harcos lennék, egy katona.

– Melyik volt a legnagyobb hiba, amit életében elkövetett?
– Nagyon sok hibám volt. A legnagyobb az volt, hogy azt gondoltam, a családomba ugyanakkora energiát fektetek, mint a sportba. De ez hatalmas tévedés volt. Ha tényleg így lett volna, talán még mindig az első családommal élnék.

– Mondjon el egy viccet!
– Megy haza a bolond gyerek, és azzal büszkélkedik az anyukájának, hogy felelt az iskolában. – És, kisfiam, tudtál válaszolni? – Igen, anyuka, egyedül csak én tudtam. – És mit kérdeztek? – Hát, hogy ki fingott.

– Miben szokott kételkedni?
– Azokban, akik azt hangoztatják, hogy mindig igazat mondanak.

– Melyek a jelenlegi céljai, mikor lenne elégedett?
– Azt mondják, hogy ebben a korban ötéves tervem már ne legyen. De nekem az a célom, hogy mindig legyen újabb célom.

– Kit hívna meg álmai vacsorájára?
– Én újra együtt szeretnék lenni a szüleimmel.

Névjegy

Növényi Norbert 1957-ben született Budapesten. Hároméves korától sportol, birkózó karrierje során a Budapesti Spartacusban, az Újpesti Dózsában és a Ferencvárosban versenyzett. Nyolcszoros magyar bajnok, az 1980-as moszkvai olimpia 90 kilogrammos kötöttfogású bajnoka. Győzelmi öröme egy generáció emlékezetébe égett bele. Kick-boxban is Európa- és világbajnok. 2009-ben, 51 évesen lett világbajnok egy harmadik sportágban, MMA-ban (mixed martial arts – kevert harcművészetek). Emellett színészkedik, játszott Molnár Ferenc Liliomjában, Shakespeare Ahogy tetszik című darabjában és sok filmben, tévésorozatban (például az Üvegtigrisben, a Kisvárosban, a Magyar vándorban és a Taxidermiában). A Növényi című önéletrajzi könyve most jelent meg a Scolar Kiadónál.

2016. december 21.

